Lubomierz. Nieczynna stacja kolejowa

Lubomierz to jedno z najmniejszych miast na Dolnym Śląsku, ale największe na odcinku linii kolejowej 284 z Gryfowa Śląskiego do Lwówka Śląskiego. Obecnie nie pełni żadnych funkcji związanych z transportem, a wewnątrz znajdują się mieszkania prywatne. Teren stacji z obu stron oznaczaony znakami zakazującymi ruchu pojazdów. Wiosną 2014 podczas wykonywania poniższych zdjęć poza budynkiem dworca zachowana jeszcze blaszana budka oraz ceglany budynek pełniący niegdyś funkcję toalety.

Historia:

Stacja otwarta 15 października 1885 r. wraz z budową linii z Gryfowa Śląskiego do Lwówka Śląskiego. Położona na wysokości 350 m n.p.m.

Jak możemy wyczytać na stronie sdmk.vgh.pl, okres świetności linii i stacji po II wojnie światowej przypadał na lata 60 i 70-te. Kursowało wówczas 5 par pociągów skomunikowanych Legnicą, Jelenią Górą i Świeradowem. Połączenia cieszyły się zainteresowaniem mimo średniej prędkosci na trasie w granicach 25 km/h.

Na początku lat 80-tych zmniejszono liczbę przejazdów do 3 par pociągów na dobę. Zmieniony rozkład jazdy nie dawał mieszkańcom możliwosci dojazdu do pracy lub szkoły, a prędkość przejazdu spadła do 18 km/h (na pokonanie 24 km odcinka pociąg potrzebował 1 godziny i 18 minut).

W 1983 roku zawieszono ruch dla pociągów osobowych. Odcinek z Gryfowa do Lubomierza był wykorzystywany w ruchu towarowym do połowy lat 90-tych.

Po roku 2000 odcinek z Lwówka do Pławnej Średniej zaadaptowano na trase pieszo-rowerową. W połowie 2009 r. powstał projekt Starostwa Powiatowego w Lwówku Śląskim odnośnie rewitalizacji linii kolejowej Lubomierz – Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój, w którym planowano m.in. przejęcie oraz urządzenie na dworcu powiatowej sieci wypożyczalni rowerów, która działałaby wraz z innymi przejętymi dworcami. Nie doszło do realizacji tego projektu ze względu na wysokie koszty całego przedsięwzięcia.

W lipcu 2013 zdemontowano tory na odcinku Oleszna Podgórska – Lubomierz.
Zdjęcia z tych prac dostępne poniżej.

Wiosną 2014 podczas wykonywania zdjęć wiszących torów, sołtys Jerzmanic Zdroju informował o planach budowy trasy rowerowej na odcinku Zagrodno – Rokitki

Infrastruktura stacji Lubomierz >>>

Jak trafić?

Do Lubomierza kursuja autobusy PKS z Jeleniej Góry, Gryfowa i Lwówka. Połączenia są jednak na tyle rzadkie, że najlepiej wybrać sie tu własnym transportem. Budynek dworca znajduje się na końcu ulicy Majowej w odległości 1,3 km od centrum miasta (Placu Wolności) oraz 1,1 km od przystanku autobusowego.

Zwiedzanie:

Budynku nie można zwiedzać, ponieważ jest zadaptowany na cele mieszkaniowe. Teren dookoła budynku nie jest ogrodzony i nie ma przeszkód w zbliżaniu się do niego.

Zdjęcia archiwalne >>>
Ciekawe miejsca w Lubomierzu >>>
Inne ciekawe obiekty kolejowe >>>

Lubomierz informator turystyczny
Najlepsza strona miasta Samych Swoich

Noclegi Lubomierz

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 003
Droga dojazdowa od stronny Lubomierza

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 004

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 005
Droga dojazdowa od strony Lubomierza

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 002
Droga dojazdowa od strony miejscowości Oleszna Podgórska

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 001
Widok z drogi Lubomierz – Oleszna Podgórska

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 007
Widok budynku od strony drogi

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 009

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 011

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 010
Pomieszczenie dawnego magazynu i załadowni z zawalonym dachem

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 012
Widok od strony Olesznej Podgórskiej

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 013

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 014
Widok w kierunku Olesznej Podgórskiej

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 015
Pozostałość zabudowań stacji

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 006
Pozostałosci zabudowań stacji: toalety. Obecnie zaadaptowane na szopę.

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 017
Widok od strony torów

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 018

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 019

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 021

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 020
Widok w kierunku Lwówka Śląskiego po demontażu torów (kwiecień 2014)

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 025
Budynek stacji w lipcu 2013 podczas demontażu torów. Obok widoczna koparka wykorzystywana do rozbiórki.
nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 022
Demontaż torów na przejeździe przy dworcu. Widok w kierunku Olesznej Podgórskiej (lipiec 2013)

nickt lubomierz stacja kolejowa dworzec kolejowy PKP gare bahnhof 023
Demontaż torów na przejeździe przy dworcu. Widok w kierunku Olesznej Podgórskiej (lipiec 2013)

2 thoughts on “Lubomierz. Nieczynna stacja kolejowa

  1. leptir 13 sierpnia 2014 at 17:06

    szkoda takich budynków…. wiem że na stacji mieszka córka naszego „znajomego” , dostała tam mieszkanie komunalne a przecież mozna stację zaadaptowac na jakieś centrum kultury czy cos w tym stylu….

    • Nickt.pl 13 sierpnia 2014 at 22:26

      niby można, ale szmelcu nima

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa