Stacja kolejowa na wybudowanym w 1887 roku szlaku kolejowym z Chełma do Brześcia (Białoruś). Aktualnie ostatnia stacja na linii kolejowej nr 81 z Chełma do Włodawy. Widoczny na zdjeciu budynek powstał najprawdopodobniej około 1939 roku po przerwaniu połączenia z pierwotną stacją Włodawa (Tomaszówka) leżącą po drugiej stronie rzeki Bug, na terytorium Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, obecnie na terenie Białorusi.
Obecnie stacja Włodawa znajduje się na terenie wsi Orchówek. Tory prowadzą jeszcze kilkaset metrów dalej przez drogę, aż nad brzeg rzeki Bug gdzie konczą się na urwisku przed nieistniejącym mostem.
PKP zlikwidowało ruch pasażerski na trasie 3 kwietnia 2000 roku.
Dwa miesiące poźniej, 1 czerwca dzięki staraniom lokalnej społecznosci uruchomiono połączenie osobowe szynobusem, ale i ono nie utrzymało się długo. Zostało zlikwidowane 2 lata poźniej, 12 listopada 2002 z powodu nierentowności. Dla porównania bilet na trasie Chełm – Uhrusk kosztował: 5,80 zł natomiast autobusem mozna było przejechać za 3 zł.
Od 11 sierpnia do 7 października 2012 kursowały jednak pomiędzy Włodawą a Chełmem szynobusy, reaktywowane w sezonie turystycznym. Było to pierwsze połączenie pasażerskie od 2002 roku.
Na chwilę obecną (październik 2013) stacja nie jest obsługiwana przez składy pasażerskie. Nadal nieregularnie kursuja składy towarowe z drewnem.
Od czasu do czasu pojawiają się w mediach fantastyczne plany odbudowy mostu na Bugu i połączenia z Brześciem, póki co nie wykraczają poza fazę planów. A gdyby do tego doszło, albo my albo Białorusini musielibyśmy zafundować sobie tor o innej szerokości. Czyli dość poważne wydatki. Więcej na ten temat >>>
–Historia linii.
–Stacja Włodawa (Tomaszówka) po stronie białoruskiej.
–Schemat stacji.
[print_gllr id=4467]
2 komentarze do „Włodawa. Stacja kolejowa.”
Troche inaczej to wszystko pamiętam…ok. 50 km na zachód jest Ostrów Lubelski, po drodze na Lublin i Lubartów – byłeś może ?:)
nie byłem, ale bede