Lubomierz to jedno z najmniejszych miast na Dolnym Śląsku, ale największe na odcinku linii kolejowej 284 z Gryfowa Śląskiego do Lwówka Śląskiego. Obecnie nie pełni żadnych funkcji związanych z transportem, a wewnątrz znajdują się mieszkania prywatne. Teren stacji z obu stron oznaczaony znakami zakazującymi ruchu pojazdów. Wiosną 2014 podczas wykonywania poniższych zdjęć poza budynkiem dworca zachowana jeszcze blaszana budka oraz ceglany budynek pełniący niegdyś funkcję toalety.
Historia:
Stacja otwarta 15 października 1885 r. wraz z budową linii z Gryfowa Śląskiego do Lwówka Śląskiego. Położona na wysokości 350 m n.p.m.
Jak możemy wyczytać na stronie sdmk.vgh.pl, okres świetności linii i stacji po II wojnie światowej przypadał na lata 60 i 70-te. Kursowało wówczas 5 par pociągów skomunikowanych Legnicą, Jelenią Górą i Świeradowem. Połączenia cieszyły się zainteresowaniem mimo średniej prędkosci na trasie w granicach 25 km/h.
Na początku lat 80-tych zmniejszono liczbę przejazdów do 3 par pociągów na dobę. Zmieniony rozkład jazdy nie dawał mieszkańcom możliwosci dojazdu do pracy lub szkoły, a prędkość przejazdu spadła do 18 km/h (na pokonanie 24 km odcinka pociąg potrzebował 1 godziny i 18 minut).
W 1983 roku zawieszono ruch dla pociągów osobowych. Odcinek z Gryfowa do Lubomierza był wykorzystywany w ruchu towarowym do połowy lat 90-tych.
Po roku 2000 odcinek z Lwówka do Pławnej Średniej zaadaptowano na trase pieszo-rowerową. W połowie 2009 r. powstał projekt Starostwa Powiatowego w Lwówku Śląskim odnośnie rewitalizacji linii kolejowej Lubomierz – Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój, w którym planowano m.in. przejęcie oraz urządzenie na dworcu powiatowej sieci wypożyczalni rowerów, która działałaby wraz z innymi przejętymi dworcami. Nie doszło do realizacji tego projektu ze względu na wysokie koszty całego przedsięwzięcia.
W lipcu 2013 zdemontowano tory na odcinku Oleszna Podgórska – Lubomierz.
Zdjęcia z tych prac dostępne poniżej.
Wiosną 2014 podczas wykonywania zdjęć wiszących torów, sołtys Jerzmanic Zdroju informował o planach budowy trasy rowerowej na odcinku Zagrodno – Rokitki
Infrastruktura stacji Lubomierz >>>
Jak trafić?
Do Lubomierza kursuja autobusy PKS z Jeleniej Góry, Gryfowa i Lwówka. Połączenia są jednak na tyle rzadkie, że najlepiej wybrać sie tu własnym transportem. Budynek dworca znajduje się na końcu ulicy Majowej w odległości 1,3 km od centrum miasta (Placu Wolności) oraz 1,1 km od przystanku autobusowego.
Zwiedzanie:
Budynku nie można zwiedzać, ponieważ jest zadaptowany na cele mieszkaniowe. Teren dookoła budynku nie jest ogrodzony i nie ma przeszkód w zbliżaniu się do niego.
Zdjęcia archiwalne >>>
Ciekawe miejsca w Lubomierzu >>>
Inne ciekawe obiekty kolejowe >>>
Lubomierz informator turystyczny
Najlepsza strona miasta Samych Swoich
Droga dojazdowa od stronny Lubomierza
Droga dojazdowa od strony Lubomierza
Droga dojazdowa od strony miejscowości Oleszna Podgórska
Widok z drogi Lubomierz – Oleszna Podgórska
Widok budynku od strony drogi
Pomieszczenie dawnego magazynu i załadowni z zawalonym dachem
Widok od strony Olesznej Podgórskiej
Widok w kierunku Olesznej Podgórskiej
Pozostałość zabudowań stacji
Pozostałosci zabudowań stacji: toalety. Obecnie zaadaptowane na szopę.
Widok od strony torów
Widok w kierunku Lwówka Śląskiego po demontażu torów (kwiecień 2014)
Budynek stacji w lipcu 2013 podczas demontażu torów. Obok widoczna koparka wykorzystywana do rozbiórki.
Demontaż torów na przejeździe przy dworcu. Widok w kierunku Olesznej Podgórskiej (lipiec 2013)
Demontaż torów na przejeździe przy dworcu. Widok w kierunku Olesznej Podgórskiej (lipiec 2013)
2 komentarze do „Lubomierz. Nieczynna stacja kolejowa”
szkoda takich budynków…. wiem że na stacji mieszka córka naszego „znajomego” , dostała tam mieszkanie komunalne a przecież mozna stację zaadaptowac na jakieś centrum kultury czy cos w tym stylu….
niby można, ale szmelcu nima