Żagań. Pomnik techniki: parowóz Ok1-198


Zachowany w doskonałym stanie parowóz Ok1-198 pełni funkcję pomnika na stacji kolejowej Żagań w województwie lubuskim. Zbudowany w 1919 roku do końca II wojny światowej służył niemieckim kolejom, po 1945 roku przeszedł w zarząd Polskich Kolei…

Czytaj dalej...

Wolsztyn. Ostatnia czynna parowozownia


Parowozownia Wolsztyn to nie muzeum ani skansen, tylko normalny, czynny od 1907 roku obiekt kolejowy. Miejsce stacjonowania i wydawania lokomotyw parowych do prowadzenia pociągów. Do niedawna parowozy obsługiwały codzienne połączenia osobowe z Poznaniem jednak z uwagi na zbyt…

Czytaj dalej...

Pobiedna. Stacja kolejowa. Klinika Lalek


Nieczynna stacja kolejowa na Dolnym Śląsku, w powiecie lubańskim, w gminie Leśna położona na wysokości 406 m n.p.m. na linii 284 z Mirska do Jindřichovic pod Smrkem. Zwana również Stacją Wolimierz i Kliniką Lalek stanowi 25 postreunek…

Czytaj dalej...

Karpacz. Sala tradycji kolejnictwa


Sala tradycji to bezpłatna ekspozycja pamiątek kolejowych zgromadzonych w jednym z pomieszczeń stacji kolejowej w Karpaczu. Mozna tu zobaczyc eksponaty związane z początkiem kolejnictwa w Karkonoszach takie jak niemieckie plakaty z przełomu XIX i XX…

Czytaj dalej...

Karpacz. Stacja kolejowa


Ostatnia stacja najbardziej stromego szlaku kolejowego w Polsce , linii nr 340 z Mysłakowic do Kapracza. Pochylenie toru wynosi ponad 46 ‰, różnica poziomów to 154 m na dystansie 7 km. Szlak ten jest odnogą linii 308…

Czytaj dalej...

Lubomierz. Nieczynna stacja kolejowa


Lubomierz to jedno z najmniejszych miast na Dolnym Śląsku, ale największe na odcinku linii kolejowej 284 z Gryfowa Śląskiego do Lwówka Śląskiego. Obecnie nie pełni żadnych funkcji związanych z transportem, a wewnątrz znajdują się mieszkania…

Czytaj dalej...

Lwówek Śląski – Pławna. Trasa pieszo-rowerowa


Trasa pieszo-rowerowa z Lwówka do Pławnej to najlepsze co mogło powstać na zlikwidowanym odcinku linii kolejowej 284 z Lwówka Śląskiego do Gryfowa. Poza świetnymi walorami sportowo-rekreacyjnymi daje miejscowej ludności możliwość bezpiecznej komunikacji pieszej, bez narażania…

Czytaj dalej...

Węgliniec. Muzeum Kresów Wschodnich


Muzeum Kresów Wschodnich w Węglińcu jest jedną z ciekawszych atrakcji turystycznych Ziemi Zgorzeleckiej – zarówno przez wzgląd na swą nietypową formę, panujący klimat, jak i walory kulturalne. Mieści się ono w dwóch zabytkowych wagonach ustawionych…

Czytaj dalej...

Wrocław. Stacja kolejowa Stadion


Przystanek kolejowy Wrocław Stadion znajduje się przy linii kolejowej numer 273 na osiedlu Pilczyce w dzielnicy Fabryczna. W jej sąsiedztwie zlokalizowany jest Stadion Miejski we Wrocławiu wybudowany w 2011 roku. Przystanek ten jest częścią zintegrowanego…

Czytaj dalej...

Jerzmanice Zdrój. Wiszące tory


Wiszące tory znajdują się w miejscowości Jerzmanice Zdrój na Pogórzu Kaczawskim, pomiędzy stacjami Jerzmanice Zdrój i Pielgrzymka na szlaku kolejowym 284 łączące Złotoryję i Lwówek Śląski. Odcinek oddano do użytku 15 maja 1896 r. Połączenia pasażerskie…

Czytaj dalej...

Lubań. Dworzec kolejowy


Mimo coraz nowocześniejszych pociągów, które obsługują ten dworzec kolejowy z roku na rok bardziej podupada. W ciągu ostatnich lat stopniowo ograniczane były jego funkcje. Zamknięto poczekalnię, kiosk z gazetami, kasy biletowe, informację kolejową a nawet…

Czytaj dalej...

Jaworzyna Śląska. Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa


Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej jest miejscem, które powinien odwiedzić każdy wielbiciel kolei. Jest to bez wątpienia największy zbiór zabytkowych lokomotyw i wagonów na Dolnym Śląsku. W swej ekspozycji muzeum posiada ponad 50…

Czytaj dalej...

Kamienna Góra. Dworzec kolejowy.


Dworzec kolejowy to jedno z najbardziej reprezentacyjnych miejsc w mieście. Zlokalizowany przy głównej drodze z Jeleniej Góry do Wałbrzycha. Jednocześnie jest jedną z najgorszych wizytówek miasta Kamienna Góra. Szkoda, że pomimo stopniowej likwidacji połączeń kolejowych…

Czytaj dalej...

Włodawa. Stacja kolejowa.


Stacja kolejowa na wybudowanym w 1887 roku szlaku kolejowym z Chełma do Brześcia (Białoruś). Aktualnie ostatnia stacja na linii kolejowej nr 81 z Chełma do Włodawy. Widoczny na zdjeciu budynek powstał najprawdopodobniej około 1939 roku…

Czytaj dalej...

Nielestno. Stacja kolejowa


Obecnie przystanek Nielestno, a dawniej także stacja kolejowa na Szlaku Kolejowym Doliny Bobru, czyli na linii nr 283 z Jeleniej Góry do Żagania. Powstała w pierwszej dekadzie XX wieku podczas budowy odcinka kolejowego z Jeleniej Góry…

Czytaj dalej...

Racławice Ślaskie. Most kolejowy


Most kolejowy nad rzeka Osobłogą na linii 294 z Racławic Śląskich do Głubczyc. Pierwsza kamienna konstrukcja w tym miejscu powstała 1875 roku i uległa zawaleniu w 1903 roku.

Czytaj dalej...

Pilchowice. Most kolejowy


Most kolejowy na linii 283 nad Jeziorem Pilchowickim niedaleko miejscowości Pilchowice. Linia z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego wraz z mostem powstała w 1902 jako część planu budowy zapory i elektrowni wodnej w Pilchowicach.

Czytaj dalej...

Jakuszyce. Przystanek kolejowy


Jakuszyce to wyjątkowy w skali kraju przystanek kolejowy. Wyjątkowy przede wszystkim dlatego, że w obecnych czasach zabudowania stacyjne raczej się likwiduje niż buduje, względnie pozostawia, aby czas zrobił swoje.

Czytaj dalej...

Ogorzelec. Stacja / załadownia kolejowa.


Jedynym zachowanym w dobrym stanie obiektem stacji Ogorzelec jest duża rampa. Oprócz tego są dwa zdewastowane budynki, kilka słupów i kupa gruzu po zabudowaniach stacyjnych. To wszystko co na dzień dzisiejszy (czerwiec 2013) zostało ze…

Czytaj dalej...

Unisław Śląski. Tunel kolejowy


Usytuowany w północnej części miejscowości o nazwie Unisław Śląski, kilkaset metrów od dawnej stacji kolejowej pod wzgórzem Podlesie (603 m n.p.m.) na trasie kolejowej Wałbrzych – Mezimesti (Czechy), która miała stanowić fragment międzynarodowej magistrali Szczecin-Wiedeń. Jest to jedyny na…

Czytaj dalej...

Stańczyki. Mosty kolejowe


Mosty w miejscowości Stańczyki to jedne z najwyższych (36 metrów) w Polsce mostów kolejowych. Powstały w 1912 roku na nieczynnej obecnie linii Gołdap – Żytkiejmy (31 km). Pociągi kursowały do 1943 roku. W 1945 roku wycofująca…

Czytaj dalej...

Kowary. Nieczynna stacja kolejowa


Jedna z trzech istniejących w Kowarach stacja kolejowa. Leży na linii kolejowej 308 z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry. Jest to pierwsza stacja w Kowarach od strony Jeleniej Góry. Następne stacje to Kowary Średnie oraz Kowary Górne. Budynek Stacji jest obecnie zamknięty…

Czytaj dalej...

Kowary. Nieczynna stacja kolejowa Kowary Średnie


Jedna z trzech istniejących  w Kowarach stacji kolejowych, pomiędzy stacją Kowary a Kowary Górne. Leży na linii kolejowej 308 z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry. Linia poprowadzona jest tunelem pod Przełęczą Kowarską. Jest to czwarty co do…

Czytaj dalej...