Sosnówka Górna. Sztolnia na zboczu góry Grabowiec

Na zboczu góry Grabowiec (784 m n.p.m.) w Sosnówce Górnej znajduje się przedstawiona na poniższych zdjęciach sztolnia. Można ją odnaleźć idąc dalej na północ drogą leśna prowadząca do Kaplicy św. Anny (szlak niebieski). Minąwszy kaplicę droga wiedzie pod górę a następnie skręca w prawo. Na rozwidleniu należy iść w lewo w dół. Wejście znajduje się przy drodze po prawej stronie.

Kilkudziesięciometrowej długości sztolnia kończy się niewielkim pomieszczeniem w którym znajduje się betonowy basen o wymiarach około 2×3 m i głębokości około 2 metrów.
Odkąd znam to miejsce, czyli od 1999 roku basen zawsze był wypełniony krystalicznie czystą wodą.
Podczas wizyty w sztolni 05 marca 2013 miałem szczęście zastać basen pusty, co umożliwiło zejście na dno.
W dnie znajduje się studnia. Jej głębokości nie udało mi się ustalić Dno nie jest widoczne przy użyciu oświetlenia jakim dysponowałem (Led Lenser H7R). Lustro wody na głębokości trzeciego kręgu.

mapa [lokalizacja przyblizona]
sztolnia na forum odkrywca.pl

Kolejna wizyta w sztolni, 1 stycznia 2014.
Tego dnia chodnik był całkowicie suchy, nie stała w nim woda mimo dodatniej temperatury. Basen również pusty, choć znajdująca się na jego dnie studnia była zapełniona całkowicie. Poziom wody był równy a nawet nieco przewyższał dno basenu.

Po zwiedzeniu sztolni polecamy zapoznać się z ofertą pobliskiej Gospody przy Kaplicy św. Anny.