Żagań. Pomnik techniki: parowóz Ok1-198

Zachowany w doskonałym stanie parowóz Ok1-198 pełni funkcję pomnika na stacji kolejowej Żagań w województwie lubuskim. Zbudowany w 1919 roku do końca II wojny światowej służył niemieckim kolejom, po 1945 roku przeszedł w zarząd Polskich Kolei Państwowych. Służył między innymi w Toruniu, Lesznie, Chojnicach a w latach 1974-1975 również w Żaganiu. Zakończenie eksploatacji nastąpiło w 1980 roku w …

Więcej

Wolsztyn. Ostatnia czynna parowozownia

Parowozownia Wolsztyn to nie muzeum ani skansen, tylko normalny, czynny od 1907 roku obiekt kolejowy. Miejsce stacjonowania i wydawania lokomotyw parowych do prowadzenia pociągów. Do niedawna parowozy obsługiwały codzienne połączenia osobowe z Poznaniem jednak z uwagi na zbyt wysokie koszty eksploatacji zostały wstrzymane. Obecnie nadal kursują ogólnodostępne pociągi parowe na trasach do Zbąszynka, Międzychodu i Leszna. Odbywają się …

Więcej

Pobiedna. Stacja kolejowa. Klinika Lalek

Nieczynna stacja kolejowa na Dolnym Śląsku, w powiecie lubańskim, w gminie Leśna położona na wysokości 406 m n.p.m. na linii 284 z Mirska do Jindřichovic pod Smrkem. Zwana również Stacją Wolimierz i Kliniką Lalek stanowi 25 postreunek kolejowy na lini 284 Legnica-Pobiedna-Granica Państwa, na której możemy obecnie spotkać takie atrakcje jak: Wiszące tory w Jerzmanicach Zdroju niedaleko …

Więcej

Karpacz. Sala tradycji kolejnictwa

Sala tradycji to bezpłatna ekspozycja pamiątek kolejowych zgromadzonych w jednym z pomieszczeń stacji kolejowej w Karpaczu. Mozna tu zobaczyc eksponaty związane z początkiem kolejnictwa w Karkonoszach takie jak niemieckie plakaty z przełomu XIX i XX wieku reklamujace producentów lokomotyw. W skład ekspozycji wchodza również przedmioty będące w codziennym uzytku w czasach gdy do kapracza kursowały …

Więcej

Karpacz. Stacja kolejowa

Ostatnia stacja najbardziej stromego szlaku kolejowego w Polsce , linii nr 340 z Mysłakowic do Kapracza. Pochylenie toru wynosi ponad 46 ‰, różnica poziomów to 154 m na dystansie 7 km. Szlak ten jest odnogą linii 308 z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry. Stacja zamknięta wraz ze wstrzymaniem ruchu pociągów w 2000 roku, obecnie w budynku przekazanym …

Więcej

Lubomierz. Nieczynna stacja kolejowa

Lubomierz to jedno z najmniejszych miast na Dolnym Śląsku, ale największe na odcinku linii kolejowej 284 z Gryfowa Śląskiego do Lwówka Śląskiego. Obecnie nie pełni żadnych funkcji związanych z transportem, a wewnątrz znajdują się mieszkania prywatne. Teren stacji z obu stron oznaczaony znakami zakazującymi ruchu pojazdów. Wiosną 2014 podczas wykonywania poniższych zdjęć poza budynkiem dworca …

Więcej

Lwówek Śląski – Pławna. Trasa pieszo-rowerowa

Trasa pieszo-rowerowa z Lwówka do Pławnej to najlepsze co mogło powstać na zlikwidowanym odcinku linii kolejowej 284 z Lwówka Śląskiego do Gryfowa. Poza świetnymi walorami sportowo-rekreacyjnymi daje miejscowej ludności możliwość bezpiecznej komunikacji pieszej, bez narażania na chodzenie poboczem. Ścieżka ma około 7,5 kilometra długości. Zaczyna się we Lwówku Śląskim, niedaleko Szwajcarii Lwóweckiej czyli malowniczej formacji …

Więcej

Węgliniec. Muzeum Kresów Wschodnich

Muzeum Kresów Wschodnich w Węglińcu jest jedną z ciekawszych atrakcji turystycznych Ziemi Zgorzeleckiej – zarówno przez wzgląd na swą nietypową formę, panujący klimat, jak i walory kulturalne. Mieści się ono w dwóch zabytkowych wagonach ustawionych na 30-metrowym odcinku torów, zbudowanym specjalnie w tym celu na niewielkiej działce sąsiadującej z parkiem miejskim (Plac Wolności). Muzeum nie …

Więcej

Wrocław. Stacja kolejowa Stadion

Przystanek kolejowy Wrocław Stadion znajduje się przy linii kolejowej numer 273 na osiedlu Pilczyce w dzielnicy Fabryczna. W jej sąsiedztwie zlokalizowany jest Stadion Miejski we Wrocławiu wybudowany w 2011 roku. Przystanek ten jest częścią zintegrowanego węzła komunikacyjnego dla stadionu- nad stacją przebiega linia tramwajowa, którą dojedziemy do pętli Leśnica, Biskupin i Grabiszynek. Ten nowo wybudowany …

Więcej

Jerzmanice Zdrój. Wiszące tory

Wiszące tory znajdują się w miejscowości Jerzmanice Zdrój na Pogórzu Kaczawskim, pomiędzy stacjami Jerzmanice Zdrój i Pielgrzymka na szlaku kolejowym 284 łączące Złotoryję i Lwówek Śląski. Odcinek oddano do użytku 15 maja 1896 r. Połączenia pasażerskie zawieszono 10 października 1991 r. Połączenia towarowe zawieszono w 1992 roku. Było to jednoznaczne z zamknięciem odcinka Jerzmanice – Lwówek. Kiedy …

Więcej

Lubań. Dworzec kolejowy

Mimo coraz nowocześniejszych pociągów, które obsługują ten dworzec kolejowy z roku na rok bardziej podupada. W ciągu ostatnich lat stopniowo ograniczane były jego funkcje. Zamknięto poczekalnię, kiosk z gazetami, kasy biletowe, informację kolejową a nawet toalety. Powód ten sam co w przypadku basenu na Kamiennej Górze – nic się nie opłaca. Dworcowe pomieszczenia czekają obecnie …

Więcej

Jaworzyna Śląska. Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej jest miejscem, które powinien odwiedzić każdy wielbiciel kolei. Jest to bez wątpienia największy zbiór zabytkowych lokomotyw i wagonów na Dolnym Śląsku. W swej ekspozycji muzeum posiada ponad 50 lokomotyw (w tym modele pochodzenia polskiego, niemieckiego, austriackiego, jak również angielskiego i amerykańskiego), ok. 50 wagonów i wiele innych, związanych …

Więcej

Kamienna Góra. Dworzec kolejowy.

Dworzec kolejowy to jedno z najbardziej reprezentacyjnych miejsc w mieście. Zlokalizowany przy głównej drodze z Jeleniej Góry do Wałbrzycha. Jednocześnie jest jedną z najgorszych wizytówek miasta Kamienna Góra. Szkoda, że pomimo stopniowej likwidacji połączeń kolejowych teren dworca jest dewastowany a miastu brak pomysłów i determinacji na jego zagospodarowanie. Kamienna Góra to końcowa stacja na linii …

Więcej

Włodawa. Stacja kolejowa.

Stacja kolejowa na wybudowanym w 1887 roku szlaku kolejowym z Chełma do Brześcia (Białoruś). Aktualnie ostatnia stacja na linii kolejowej nr 81 z Chełma do Włodawy. Widoczny na zdjeciu budynek powstał najprawdopodobniej około 1939 roku po przerwaniu połączenia z pierwotną stacją Włodawa (Tomaszówka) leżącą po drugiej stronie rzeki Bug, na terytorium Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, …

Więcej

Ogorzelec. Stacja / załadownia kolejowa.

Jedynym zachowanym w dobrym stanie obiektem stacji Ogorzelec jest duża rampa. Oprócz tego są dwa zdewastowane budynki, kilka słupów i kupa gruzu po zabudowaniach stacyjnych. To wszystko co na dzień dzisiejszy (czerwiec 2013) zostało ze stacji kolejowej Ogorzelec. Szyny miejscami wybrakowane. Tak jak prezentowane wcześniej stacje w Kowarach, ta również leży na linii 308 z Jeleniej …

Więcej

Unisław Śląski. Tunel kolejowy

Usytuowany w północnej części miejscowości o nazwie Unisław Śląski, kilkaset metrów od dawnej stacji kolejowej pod wzgórzem Podlesie (603 m n.p.m.) na trasie kolejowej Wałbrzych – Mezimesti (Czechy), która miała stanowić fragment międzynarodowej magistrali Szczecin-Wiedeń. Jest to jedyny na Śląsku tunel kolejowy zbudowany w całości z cegły klinkierowej. Długość 262 metry. Oddany do użytku w 1877 roku. W wyniku zaniedbań …

Więcej

Stańczyki. Mosty kolejowe

Mosty w miejscowości Stańczyki to jedne z najwyższych (36 metrów) w Polsce mostów kolejowych. Powstały w 1912 roku na nieczynnej obecnie linii Gołdap – Żytkiejmy (31 km). Pociągi kursowały do 1943 roku. W 1945 roku wycofująca się Armia Czerwona rozebrała tory. Szlak nigdy nie został odbudowany. Obecnie atrakcja turystyczna i miejsce spotkań fanów bungee. Zwiedzanie płatne, …

Więcej

Kowary. Nieczynna stacja kolejowa

Jedna z trzech istniejących w Kowarach stacja kolejowa. Leży na linii kolejowej 308 z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry. Jest to pierwsza stacja w Kowarach od strony Jeleniej Góry. Następne stacje to Kowary Średnie oraz Kowary Górne. Budynek Stacji jest obecnie zamknięty i częściowo zdewastowany, jego górną część stanowią mieszkania. Przy stacji znajdują się stanowiska komunikacji autobusowej i postój taksówek. Linia powstała w 1882 …

Więcej

Kowary. Nieczynna stacja kolejowa Kowary Średnie

Jedna z trzech istniejących  w Kowarach stacji kolejowych, pomiędzy stacją Kowary a Kowary Górne. Leży na linii kolejowej 308 z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry. Linia poprowadzona jest tunelem pod Przełęczą Kowarską. Jest to czwarty co do długości tunel kolejowy w Polsce, ma długość 1027 metrów. Linia powstała w 1882 roku początkowo jako odcinek Jelenia Góra – Kowary. Przedłużona następnie …

Więcej


Fatal error: Call to undefined function wp_pagenavi() in /home/kaszlakiem/domains/nickt.pl/public_html/wp-content/themes/nickt.pl/archive.php on line 88